سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمع بین الصلاتین

بسم الله الرحمن الرحیم

اشکال


اهل تسنن به ما اشکال کرده و میگویند : سنت پیغمبر این بود که نمازها را جدا جدا بخوانند پس چرا شما شیعیان نماز ظهر و عصر و همچنین نماز مغرب و عشاء را با هم میخوانید آیا این کار ِ شما عدول از سنت نبوی نیست ؟؟؟

جواب


مقدمه : قبل از اینکه اصل جواب را مطرح کنیم باید به یک نکته اشارتی داشته باشیم . و آن نکته اینستکه همه مذاهب اسلامی ، جمع بین نماز ظهر و عصر روز عرفه در عرفات را جائز میدانند و همچنین تمام مذاهب اسلامی ( بغیر از حنفیها ) میگویند در مسافرت جمع بین دو نماز جائز است و همچنین برخی از مذاهب اهل تسنن در بعضی از موارد جمع بین دو نماز را جائز میدانند مانند هنگام ترس ، مرض ، نزول باران ، گل آلود بودن زمین . پایان مقدمه


از این فتاوا میتوان استفاده کرد که فی الجمله جمع ِ بین دو نماز جائز است . اما بحث در اینستکه آیا جمع بین دو نماز در همه اوقات جائز است یا فقط در شرائط خاصی مثل مسافرت و مرض و.... . ما در اینجا روایاتی را از کتب اهل تسنن میاوریم که شاهد است بر اینکه جمع بین دو نماز در همه اوقات جائز است نه در بعض از موارد .


روایت اول : در صحیح مسلم باب جمع بین دو نماز در حضر ( یعنی غیر مسافرت ) مینویسد : ابن عباس گفت : رسول خدا در مدینه نماز ظهر و عصر را با هم و نماز مغرب و عشاء را با هم بجا می آورد بدون اینکه خوف و ترسی باشد و یا بارانی ، راوی پرسید : چرا چنین کرد ؟؟ پاسخ داد : برای اینکه امتش در مشقت نیافتند .

روایت دوم : در صحیح بخاری باب وقت نماز مغرب از ابن عباس نقل میکند که : پیامبر صلی الله علیه و آله هفت رکعت را با هم و هشت رکعت را با هم خواندند . ( از اطلاق این روایت استفاده میشود که جمع بین الصلاتین در هر حالی جائز است )

نتیجه : با توجه به روایاتی که اهل تسنن نقل کردند جمع بین دو نماز جائز است و این از باب در مشقت قرار نگرفتن مسلمانان است که خداوند متعال در قرآن کریم هم فرموده است : ما جعل علیکم فی الدین من حرج یعنی خداوند در دین برای شما مشقت و سختی قرار نداده است .

ملاحظه : با توجه به اینکه در کتابهای خود اهل تسنن روایاتی مبنی بر جواز جمع بین الصلاتین وارد شده است ، می توان گفت اشکال کردن اهل تسنن بر شیعیان در قضیه جمع بین الصلاتین بمانند کاسه داغ تر از آش بودن است !